Δημιουργία νέου θέματος Απάντηση στο θέμα  [ 1 δημοσίευση ] 
Συγγραφέας Μήνυμα
 Θέμα δημοσίευσης: ΣΧΟΛΙΚΗ ΦΟΒΙΑ
ΔημοσίευσηΔημοσιεύτηκε: 18 Μάιος 2006, 19:13 
Χωρίς σύνδεση
παιδάκι
παιδάκι
Άβαταρ μέλους

Εγγραφη: 28 Απρ 2006, 17:04
Δημοσ.: 12
Τοποθεσια: Αθήνα
ΣΧΟΛΙΚΗ ΦΟΒΙΑ
Για μερικά παιδιά, η είσοδος στο σχολείο είναι ένα γεγονός γεμάτο με δυσκολίες, γιατί αντιπροσωπεύει μια από τις σημαντικότερες αλλαγές στον τρόπο ζωής τους. Μερικά παιδιά ξεκινούν το σχολείο χωρίς δισταγμούς. Όμως, αν σκεφτούμε τις τόσες πιθανότητες ενστάσεων που ενυπάρχουν «εν δυνάμει» σε αυτή την καινούργια και εντελώς διαφορετική και σύνθετη κατάσταση, δεν πρέπει να μας φαίνεται παράδοξο ότι πολλά παιδιά συναντούν δυσκολίες και παρουσιάζουν προβλήματα.
Τα προβλήματα αυτά ποικίλλουν από την απλή απέχθεια και την περιστασιακή απροθυμία του παιδιού να πάει σχολείο, ως την ανυποχώρητα και μερικές φορές γεμάτη πανικό άρνηση του να πηγαίνει στο σχολείο.
Ενδεχομένως, όμως, το παιδί να εκδηλώσει απροθυμία να πάει στο σχολείο για μερικές μέρες ή βδομάδες. Πολλές από αυτές τις αρνητικές εκδηλώσεις ωστόσο, είναι μια «παράσταση» που γίνεται για την μητέρα. Τα δάκρυα στεγνώνουν την στιγμή που αυτή φεύγει. Έχει λοιπόν εξαιρετική σημασία, οι μητέρες να ενθαρρύνουν από νωρίς την τάση του παιδιού για αυτονομία, την οποία χρειάζεται σε αυτήν την φάση της ζωής τους.
Γνωστές είναι οι περιπτώσεις παιδιών που στις πρώτες μέρες αρνούνται να μπουν στην τάξη χωρίς τη «μαμά».
Το ψυχονευρωτικό αυτό σύνδρομο, γνωστό ως σχολική φοβία, εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους(απροθυμία ή άρνηση του παιδιού να πάει σχολείο, ψυχοσωματικά συμπτώματα, κατηγορίες κατά του δάσκαλου) και μπορεί να παρουσιαστεί σε οποιοδήποτε σημείο της σχολικής φοίτησης (κυρίως εμφανίζεται στη Β’ τάξη).
Οι περισσότερες περιπτώσεις σχολικής φοβίας αποτελούν παροδικό πρόβλημα. Όταν όμως εξακολουθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, έχουν σοβαρότατες συνέπειες για τη σχολική και κοινωνική ζωή του παιδιού.
Η σχολική φοβία γνωστή και ως σχολική άρνηση, αποτελεί νευρωτικό πρόβλημα της παιδικής ηλικίας, που χαρακτηρίζεται από παράλογο, δυσανάλογο προς την πραγματικότητα, φόβο, για το σχολείο, με σύγχρονη άρνηση του παιδιού να πάει ή να παραμείνει στο σχολείο.
Η σχολική φοβία εκδηλώνεται με ποικίλους τρόπους:
Απροθυμία και διστακτικότητα να πάει στο σχολείο.
Άρνηση κατηγορηματική να πάει στο σχολείο.
Σοβαρή δυσκολία προσαρμογής στις απαιτήσεις του σχολικού περιβάλλοντος με συνέπεια την ελλιπή φοίτηση και την παρατεταμένη απουσία.
Συναισθηματική ένταση
Πανικός και παράπονα αδυναμίας και ασθένειας μπροστά στο ενδεχόμενο της σχολικής παρακολούθησης.
Εμφάνιση ψυχοσωματικών ενοχλήσεων ,όπως ναυτία, εμετός, ταχυκαρδία ,διάρροια ,πονοκέφαλος , ενούρηση, εγκόπρηση, κοιλόπονος, νυχτερινούς εφιάλτες, χαμηλός πυρετός , και απροθυμία να φάει κάτι το πρωί είναι από τα πλέον συνηθισμένα επακόλουθα της συνειδητής επιθυμίας να πάει στο σχολείο και της υποσυνείδητης αναστολής.
Συμπτώματα αντικοινωνικής συμπεριφοράς (επιθετικότητα, εκρήξεις θυμού) την ώρα που πρέπει να φύγει για το σχολείο.
Τα συμπτώματα αυτά παρουσιάζονται μόνο το πρωί, όταν δηλαδή ετοιμάζεται το παιδί για το σχολείο, και εκλείπουν μόλις αποφασιστεί από τους γονείς ότι δεν θα πάει σε αυτό. Αυτομάτως βέβαια εξαφανίζονται τα σαββατοκύριακα ή στις διακοπές.
Kαι μέσα στην τάξη, όμως, η συμπεριφορά του παιδιού είναι διαφορετική. Aπομονώνεται, δεν κάνει παρέα με τα άλλα παιδάκια, κάθεται σε μια γωνιά, δεν εντάσσεται στο σύνολο, ενώ, ακόμη και όταν ενταχθεί, αναπτύσσει μια συμπεριφορά προσκόλλησης στη δασκάλα του, την καινούργια "μαμά".
Το παιδί συνήθως ανησυχεί ότι θα αποχωριστεί το οικογενειακό του περιβάλλον και γι’ αυτόν τον λόγο, δίνει κάποιες αιτιάσεις έτσι ώστε να δικαιολογήσει την απροθυμία και την άρνησή του να πάει στο σχολείο. Συνηθισμένες δικαιολογίες που προβάλλει, είναι οι εξής:
-Τα μαθήματα είναι δύσκολα. Δεν θα τα καταφέρω!
-Φοβάμαι τους συμμαθητές μου!
-Η δασκάλα μου είναι κακιά!
Όλα τα παραπάνω σκοπεύουν στο να πείσουν τα παιδιά τους γονείς να μην πάνε στο σχολείο. Ουσιαστικά, δεν έχουν καμία άμεση αιτιολογική σημασία. Δεν είναι οι πραγματικοί λόγοι που το παιδί δεν θέλει να πάει σχολείο. Συνεπώς, κάθε προσπάθεια να αντιμετωπιστούν άμεσα οι αιτιάσεις που προβάλλει το παιδί (π.χ. αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος ή δασκάλου), δεν έχουν μόνιμα αποτελέσματα. Μετά από την πάροδο συντόμου χρονικού διαστήματος, το παιδί αρνείται ξανά να πάει στο σχολείο.
Συμπτώματα που θα πρέπει να διαρκέσουν τουλάχιστον ένα δεκαπενθήμερο για να αρχίσουμε να μιλάμε για σχολική φοβία.
Όλοι σχεδόν οι γονείς, ασφαλώς, έχουν βρεθεί μπροστά σε μια περιστασιακή απροθυμία του παιδιού τους να πάει σχολείο, χωρίς όμως τελικά να δημιουργηθεί πρόβλημα.
Το πρώτο βήμα για το γονιό είναι να δείξει κατανόηση, την έγνοια του, αγάπη κι ενδιαφέρον προς το παιδί, αλλά ταυτόχρονα να είναι σταθερός και να δώσει στο παιδί του να καταλάβει ότι πρέπει να πάει και θα πάει στο σχολείο.
Ωστόσο, θα πρέπει να γίνει μια εκ βαθέων συζήτηση για τα θέματα που ανησυχούν το παιδί και μαζί με το γονιό να προσπαθήσουν να βρουν τρόπο επίλυσης των προβλημάτων αυτών.
Βοηθάει πολύ όταν το παιδί έχει και άλλους να συζητήσει μαζί τους τα θέματα που το απασχολούν.
Το σημαντικότερο είναι ότι οι ενήλικες θα πρέπει να κατανοήσουν και να συμμεριστούν το άγχος του παιδιού και όχι να προσπαθήσουν να το ακυρώσουν ή να το μειώσουν λέγοντάς του ότι μεγάλωσε και δεν πρέπει ν΄ ανησυχεί.
Αν όμως το άγχος επιμένει ή εκδηλώνεται έντονα ή σε πολλούς τομείς της ζωής, η σωστότερη αντιμετώπιση είναι μέσα από τη δουλειά των γονιών και του παιδιού με ψυχολόγο.
Συμβουλευτικά μπορούν να παρατεθούν στους γονείς οι παρακάτω οδηγίες, οι οποίες ενδέχεται να συνδράμουν προληπτικά σε ό,τι αφορά την εκδήλωση του φαινομένου:
να παρέχουν την ευκαιρία στο παιδί να συναναστρέφεται με συνομηλίκους του από πολύ νωρίς
να μην τονίζουν πόσο πολύ θα επιθυμήσει η μητέρα το παιδί, όταν θα λείπει στο σχολείο
να μην επαναλαμβάνουν όλα τα εντυπωσιακά πράγματα που γίνονται στο σπίτι, όταν απουσιάζει το παιδί
να επιδιώκουν ευκαιρίες για μερική απασχόληση και φροντίδα του παιδιού μέσα σε ομάδα, προτού αναγκαστούν να το αφήσουν με πλήρες ωράριο
να επιλέγουν παιδικό σταθμό ή νηπιαγωγείο που να μοιάζει με το σπιτικό περιβάλλον , ώστε η αλλαγή από το σπίτι στο καινούργιο περιβάλλον να ενεργοποιεί λιγότερο άγχος
να χρησιμοποιούν μια θετική προσέγγιση γιατί όσο το παιδί δεν πηγαίνει στο σχολείο τόσο αυξάνεται το άγχος και η προσαρμογή δυσχεραίνεται
αν συνεχίζει η έντονη άρνηση για το σχολείο, να αποζητήσουν επαγγελματική βοήθεια για προσδιοριστεί αν το παιδί πάσχει και από άλλες ψυχολογικές διαταραχές
Σήμερα η σχολική φοβία, τόσο στην οξεία όσο και στην χρόνιά της μορφή, αποτελεί για την παιδοψυχολογία, ένα κατεπείγον πρόβλημα, που η θεραπευτική του αντιμετώπιση δεν περιλαμβάνει μόνο το παιδί αλλά επεκτείνεται κι σε αλλά πρόσωπο και καταστάσεις του άμεσου ή έμμεσου περιβάλλοντος του παιδιού



Κορυφή
 Προφίλ  
 
Τελευταίες δημοσιεύσεις:  Ταξινόμηση κατά  
Δημιουργία νέου θέματος Απάντηση στο θέμα  [ 1 δημοσίευση ] 


Μελη σε συνδεση

Μέλη σε αυτή την Δ. Συζήτηση : Δεν υπάρχουν εγγεγραμμένα μέλη και 1 επισκέπτης


Δεν μπορείτε να δημοσιεύετε νέα θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να απαντάτε σε θέματα σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επεξεργάζεστε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να διαγράφετε τις δημοσιεύσεις σας σε αυτή τη Δ. Συζήτηση
Δεν μπορείτε να επισυνάπτετε αρχεία σε αυτή τη Δ. Συζήτηση

Αναζήτηση για:
Μετάβαση σε:  
cron


Ημερομηνία 19 Ιαν 2018, 01:27

Style by NinhAnh
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group

Μετάφραση Jorfan και phpBB2.gr